Televisionen i sin traditionella form har hållit ställningarna bra mot den television, film och video som erbjuds på internet. Alltfler har dock upptäckt möjligheten att själv bestämma när man vill se ett program. För sju år sedan utnyttjade en av fyra (27%) möjligheten att se på program via tv-play. Idag utnyttjar två av tre (63%) den möjligheten ibland. Men det är få (4%) som dagligen ser på tv-play. Det dagliga tv-tittandet på traditionell television uppgår till 83 procent. Tv-play används sålunda i huvudsak som ett komplement.
84 procent av den tid som ägnas åt tv sker på traditionell tv vilket innebär att webb-tv upptar 16 procent av tiden. Det är en ökning med 3 procentenheter sedan förra året. Störst andel webbtid har de yngsta (12–15 år) med 37 procent och minst pensionärerna med 5 procent av deras tittartid som ägnas åt tv-play.
Hur förhåller sig tiden för tv-tittande mellan tv-play och traditionell tv? |
| 12-15 år | 16-25 år | 26-35 år | 36-45 år | 46-55 år | 56-65 år | 66-75 år | 76+ år | Totalt |
TV traditionell | 6,9 | 7,2 | 9,5 | 10,2 | 12,0 | 14,1 | 17,9 | 18,6 | 11,9 |
TV play | 4,1 | 3,7 | 2,9 | 2,0 | 1,7 | 1,3 | 1,0 | 1,3 | 2,3 |
Diagram 9.15. Genomsnittlig tid (tim/vecka) som olika åldersgrupper ser på traditionell tv och tv-play. Visa som tabell
Ladda ner
Hälften av befolkningen (51%) ser bara på traditionell tv, ytterligare 43 procent ser också ibland på tv-play, medan endast 3 procent ser bara på tv-play.
Ser man på traditionell tv, tv-play eller båda? |
|
Ser ej på tv | 3% |
Enbart traditionell tv | 51% |
Både tv och tv-play | 43% |
Enbart tv-play | 3% |
| 100% |
Diagram 9.16. Andel av befolkningen som ser på traditionell tv eller på tv-play eller en kombination av dessa. Visa som tabell
Ladda ner
För de flesta program är tv-play publiken liten men i några enstaka fall har den varit nära hälften så stor som publiken som såg originalsändningen på vanlig tv. Ett sådant fall var adventskalendern i SVT i december 2013 som hade en miljonpublik. Det handlade om en programserie som många barnfamiljer ville se och ingen ville missa något avsnitt. Via SVT Play kunde man själv bestämma när det passade bäst. Och många använde sig, just i detta fall, av denna möjlighet (mms 2014).